Jednostkom Samorządu Terytorialnego proponujemy włączenie do zainicjowanego przez Fundację Solidarności Międzypokoleniowej i Samopomocy Sąsiedzkiej Krajowego Systemu Samorządowej Teleopieki, który stopniowo przekształcony zostanie w Krajowy System Samorządowej Senioralnej Opieki Domowej. W skład systemu obecnie wchodzą:
- terytorialne systemy teleopieki domowej j.s.t.,
- operator Systemu Krajowego wraz z Centrum Operacyjno-Alarmowym.
System stanowić może wsparcie działań samorządu terytorialnego w następujących obszarach kompleksowej opieki domowej dla seniorów:
- bezpieczeństwa seniorów i innych osób o ograniczonej samodzielności – tzw. „przycisk życia” lub bardziej zaawansowane rozwiązania klasy „anioł stróż”,
- opieki socjalnej („przycisk życia” teleopieki zapewniający bezpieczeństwo Podopiecznego w czasie gdy nie ma w domu opiekunki, podsystem domowych usług opiekuńczych oraz podsystem wspierający pracę zespołów samopomocy sąsiedzkiej i wolontariatu na rzecz seniorów),
- profilaktyki i rehabilitacji medycznej (geriatryczne zespoły opieki domowej oraz opieki poszpitalnej).
Budowa terytorialnego systemu teleopieki odbywa się etapami. Podobnie jak w innych krajach pierwszy etap stanowi zazwyczaj budowa tzw. podsystemu „czerwonego”, czyli przywoławczego teleopieki, a więc działania na rzecz polepszenia bezpieczeństwa Podopiecznych Systemu.
„Przycisk życia” współpracując z urządzeniem abonenckim przesyła sygnał alarmowy do całodobowo funkcjonującego Centrum Operacyjno – Alarmowego /COA/ obsługującego zgłoszenia alarmowe. Takie rozwiązanie jest jednocześnie skuteczne i tanie.
Rozbudowa Systemu
W oparciu o działający podsystem alarmowy mogą być budowane kolejne podsystemy teleopieki domowej, w tym również z wykorzystaniem środków pomocowych.
I tak:
Podsystem „niebieski” domowych usług opiekuńczych może wspierać:
- opiekę fizyczną nad osobami o ograniczonej samodzielności lub z obciążeniami zdrowotnymi, które przebywają okresowo lub stale samotnie w domu – poprzez znaczące uproszczenie dostępu do tych usług oraz rozszerzenie ich zakresu z wykorzystaniem centrum telefonicznego domowych usług opiekuńczych. Pełne wykorzystanie tych funkcji nastąpi wraz z wejściem w życie tzw. czeków opiekuńczych.
- profilaktykę medyczną – poprzez wsparcie organizacyjno-techniczne działania geriatrycznych zespołów opieki domowej lub zespołów opieki poszpitalnej, których praca może być koordynowana z wykorzystaniem tego podsystemu. Profilaktyka medyczna może być uzupełniona rozwiązaniami wykorzystującymi urządzenia telemedycyny domowej.
Podsystem „zielony” oparty na zespołach samopomocy sąsiedzkiej lub wolontariatu wspiera:
- psychicznie Podopiecznych, zapewniając im łatwy kontakt głosowy z życzliwym rozmówcą, zmniejszając prawdopodobieństwo prób samobójczych na skutek załamania kondycji psychicznej i poczucia osamotnienia („teleopiekun”),
- działania organizacji samopomocy sąsiedzkiej i wolontariatu na rzecz seniorów.
Zróżnicowane rozwiązania teleopieki dla seniorów
Polskie Centrum Opieki nie jest producentem ani przedstawicielem producentów urządzeń do teleopieki i telemedycyny oraz oprogramowania do nich.
Oznacza to, że współpracując z jednostkami samorządu terytorialnego dążymy do optymalnego, z punktu widzenia realizacji celów samorządu, doboru urządzeń teleopieki/telemedycyny oraz oprogramowania do nich.
W szczególności uważamy, że grupy seniorów o różnym poziomie niesamodzielności wymagają zróżnicowanych rozwiązań wspierających ich w codziennym życiu.
Aktywacja usługi
Włączenie do Systemu następuje po podpisaniu przez jednostkę samorządu terytorialnego umowy z Operatorem Systemu, odpowiedzialnym za jego obsługę techniczno-organizacyjną oraz po wniesieniu pierwszej opłaty dostępowej.
W ramach opłaty dostępowej j.s.t. otrzymuje pakiet usług wspierających wdrożenie Systemu na terenie danej jednostki samorządowej.
Zasady współpracy
Oczekiwania względem jednostek samorządu terytorialnego:
- wskazanie osoby/osób odpowiedzialnych za System w danej jednostce samorządu terytorialnego,
- zapewnienie miejsc, gdzie mieszkańcy mieliby udostępnione dokumenty związane ze świadczeniem usługi teleopieki oraz gdzie mogliby uzyskiwać informację na temat Systemu,
- dostarczenie prawidłowo wypełnionych i podpisanych dokumentów przez Podopiecznych do Operatora Systemu,
- edukacja mieszkańców i potencjalnych Partnerów projektu w zakresie wykorzystania technologii ICT do wsparcia osób starszych i niesamodzielnych,
- wsparcie rozwoju na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego wolontariatu na rzecz seniorów.
Zalety Systemu
Teleopieka domowa w systemie powszechnym to:
- Profesjonalne, zawodowe centrum operacyjno-alarmowe, stosujące jednakowe standardy ochrony danych osobowych, współpracy z państwowymi służbami ratownictwa oraz standardy techniczne
- Zharmonizowanie z obowiązującymi w instytucjach rządowych i samorządowych zasadami budżetowania i finansowania projektów
- Rozwiązania organizacyjno-techniczne zapewniające maksymalne bezpieczeństwo Podopiecznych i odpowiednią przepustowość systemu, rozdzielenie funkcji „bezpieczeństwo” i wsparcia opiekuńczego, medycznego i psychicznego
- Elastyczne rozwiązania, umożliwiające stałą rozbudowę i modyfikację systemu
- Racjonalność ekonomiczna
- Zgodność z „Założeniami Długofalowej polityki Senioralnej w Polsce na lata 2014-2020”
Zalety dla j.s.t. wprowadzania teleopieki w systemie powszechnym:
- W danym okresie budżetowania stała, zryczałtowana opłata, niezależna od liczby osób aktywujących teleopiekę
- Możliwość sfinansowania dostępu dla wszystkich mieszkańców przez j.s.t.
- Opłata dostępowa nie powoduje obowiązku zapłaty pdof
- Wsparcie ze strony operatora Systemu Krajowego poprzez dedykowanego koordynatora